יין מבעבע - האם זה באמת יין?

יין מבעבע - האם זה באמת יין?

יין מבעבע האם זה באמת יין?

ובכן התשוב ה פשוטה יין מבעבע הוא אכן יין מהסיבה הפשוטה שהוא אינו מכיל דבר חוץ ממיץ ענבים מותסס. במהלך ייצור היין המבעבע אין מוסיפים לו גז דו תחמוצת הפחמן בצורה מלאכותית כמו שעושים בסודה או בקולה למשל.

 

אז מהיכן מגיעות בועות הגז שביין המבעבע?

ראשיתו של יין מבעבע הוא ביין רגיל למדיי. אם ניקח את השמפניה המפורסמת כדוגמה, הרי שראשיתה יין לבן רגיל. עם זאת, לאחר שהיין הלבן  כמעט מוכן לשתייה, עורכים לו תהליך של תסיסה שניה. אל בקבוק היין (לפי השיטה המסורתית) או אל מיכל היין (לפי השיטה המודרנית) מוסיפים עוד תירוש ענבים גולמי ומתוק ושמרים. בתהליך התסיסה השני נוצר באופן טבעי גז פחמן דו חמצני אשר איננו מתנדף מכיוון שהתהליך נעשה בתוך בקבןק סגור ובטמפרטורה קרה מאוד המאפשרת לגז להתמוסס בנוזל היין.

הסיבה העיקרית ששמפניה מוגשת בטמפרטורה קרה היא  כדי לאפשר שמירה על בועיות הגז במצב מומס ככל האפשר, משמפניה חמה, יברחו הגזים במהירות והיא תאבד את הייחוד שלה.

 

בימים עברו נהגו לשמור על בקבוקי השמפניה במערות עמוקות וקרירות.

תהליך שהתרחש גם בחבל שמפיין שבצרפת אבל גם בספרד. הספרדים כינו את היין המבעבע

מכשלהם שיושן במערות (caves)   קווה.

קשה להתעלם מדמיון הצליל של יקב עם Cave  הסבר אפשרי לדמיון היא העובדה שיקבים  הזקוקים לטמפרטורה קרה וקבוע לרוב הופעלו במערות עמוקות.

לסיכום, היין המבעבע הוא לא רק יין אלא  גם נחשב ליין אצילי ומתוחכם במיוחד.

בגלל התסיסה הכפולה הוא מכיל כמויות סוכר גבוהות יחסית אשר בשילוב של גז ואלכוהול הוא בעל אפקט חזק של השפעה משכרת.

זוהי אחת הסיבות שהשמפניה והקווה פופולריות מאוד במסיבות  מרובות משתתפים כפתיח ליצירת פתיחות קלילות ושמחה.

באופI מסורתי הייתה מוגשת השמפניה במסיבות ההכתרה של מלכי צרפת וכך נוצרה לה הילה של משקה אצילי  הנצרך בעיקר על ידי המעמד העשיר והגבוהה.