שבת האחים מוניץ גם יחד

שבת האחים מוניץ גם יחד

יקב מוניץ  - שבת אחים גם יחד

 

אני יושבת בשעת ערב מאוחרת בגינה שבביתי, בבריזה קלה מפיגה אט אט את חום היום, לפני מונח בקבוק יין  אדום ולא מוכר שנפתח ללא תשומת לב מיוחדת, על התווית  צוין  רק "יין שקמה  מתוצרת יקב מוניץ"   משכתי בכתפיי ולקחתי לגימה אחת ועוד אחת, הסיומת הארוכה של היין המורכבת מתערובת של טעמי עץ  מעושן קלות,  ארומה פירותית  ומגוון לא לגמרי מזוהה של טעמים  הייתה לגמרי לא שגרתית. עכשיו אני כבר מסוקרנת, ועם כל לגימה שאני לוגמת מהיין אני תוהה לעצמי מה הסיפור של היין הזה. כשאני אוהבת משהוא אני חוקרת , מחפשת את הסיפור שמאחורה, את האנשים, התהליך והמסע עד לתוצר  המוגמר שנמצא לי בידיים.

כך פגשתי את איתי מוניץ, (45) אחד מהבעלים של יקב מוניץ.

 אז נסעתי לנגוהות, מול הנוף המסחרר של הרי יהודה שמעתי את הסיפור מעורר ההשראה של איתי.

יש אנשים שיודעים מגיל קטן במה הם ירצו לעסוק כשיהיו גדולים ויש אנשים שמגלים זאת בצורה קצת אחרת אמר לי איתי מוניץ , אני ואחי שראל דוגמא חיה לכך.

בשנת  2015  איתי עוד התגורר בקריות ועסק בתחום התוכנה. אחיו שראל התחיל ללמוד בפקולטה לחקלאות וכסטודנט עבד ביקב סתריה , תוך שנה הוא החל לנהל את היקב. וב- 2016 שאל בעל היקב את האחים אם הם  מעוניינים לקחת את היקב לניהולם הבלעדי. כל מה שהוא ביקש בתמורה היא חבית יין אחת מהמותג שבבעלותו.  הרעיון קסם להם והם י החלו  במקביל לייצר את היין שהיה כולו שלהם. התחלנו ביצור של חבית אחת של יין מסוג קברנה סוביניון נזכר איתי.

בשנת 2017 ייצור היין הפך להיות עניין יותר רציני, הם ייבאו אישית חבית צרפתית  איכותית חדשה על מנת שתעמיק ליין את האפקט ייחודי של ארומת עץ.

לאחר שנה נוספת היה ברור שהיקב  הקטן במושב צר מלהכיל והם העתיקו את היקב לנגוהות שבחבל לכיש – הידוע גם כ "טוסקנה הישראלית"

למרות שכל אחד מהאחים לבית מוניץ הגיע מעולם תוכן אחר, הם גילו שהם "משלימים אחד את השני".  שראל אחראי על בחירת הזנים הכרמים ואיכות הענבים ואיתי מנהל את כל התחום התפעולי מסחרי. לאחר בניית היקב, החלו לחפש כרמים איכותיים  שיתאימו לצרכים ולטעמים שלהם.

 

מה מושך אותך לייצר דווקה יין ?

" מאז ומעולם אהבתי לשתות יין ומאז שהתחלתי לייצר יין אני מגלה עד כמה תהליך הייצור הוא יצירתי, זה המון ניסוי וטעיה ותהליכים מורכבים אבל יש משהו מעבר לכך. הקסם הוא שאפשר כל הזמן לייצר טעמים חדשים, תמיד אפשר אז לקחת כמה זנים  מערבבים ויוצרים   תערובת ייחודית (בלנד) ומה שיוצא פשוט  יצירתי ומפתיע.

את יין שקמה  שגרם לך לחפש ולמצא אותי, לדוגמא לא תכננו  כלל לייצר, תכננו יין אחר, עשינו בלנד וההשפעה של החביות  הוותיקות שצברו ארומה מתהליך קודם, יצרה סינרגיה וטעמו יצא מושלם." הבעיה היחידה היא שכנראה לא נצליח לשחזר את היין הנפלא הזה ב 100% והמלאי הקיים בהחלט מוגבל.

קוראי מוקסיני יכולים לנצל את ההזדמנות ולרכוש את השקמה במבצע מיוחד  ולצערי כנראה גם חד פעמי.

 

 

 

 

כיצד אתה מאפיין את שוק היין הישראלי?

"היום יש יותר אנשים המבינים ביין איכותי, וישנם לא מעט לקוחות שמוכנים לשלם בעבור בקבוק משובח הקהל הישראלי צובר ידע בתחום.  לדוגמה הישראלים החלו לרכוש מקררי יין , החלו להכין  מרתפי יין  וזה ענף מאוד מתפתח בארץ.

בנוסף יש אלמנט שמתאים לאופי הישיר והדעתני של הלקוח הישראלי הממוצע, אתה יכול להיות האדם שממש לא מבין בתחום, אך אתה יכול לומר האם זה טעים לך  (והישראלי כידוע לא מהססים לחוות את דעתם) והרי זה בסופו של דבר הכי חשוב. התפקיד שלנו ביקב הוא  לייצר יין  טעים במחיר שפוי .זה אתגר גדול,  אתה עומל במשך שנים ובסוף הבקבוק מגיע לשולחן של מישהו בלי שהוא מודע  לתהליך הארוך והמורכב של הייצור. ביננו לא התהליך הוא החשוב הכי חשוב זה האם היין טעים לך.

 

מה ההשפעה של הכרם והענבים על איכות היין?

הגורם המכריע באיכות היין הוא איכות חומר הגלם, הווי אומר הענבים. וכאן בא לידי ביטוי היתרון המשמעותי שלנו. שראל אחי הוא בעל תואר ד"ר באגרונומיה עם התמחות בענף הגפן. יש השפעה רבה גם לקרקע ולאקלים על איכות הענבים, לכן לא די לבחור את זני הענבים אלא גם את אזוריי הגידול וקרקע הגידול. הכרם הראשון  עימו התקשרנו היה בהרי ירושלים וכיום יש לנו כרמים במצפה רמון , חבל לכיש, ובגליל , אנחנו מחוברים לאדמה ומחפשים תמיד שיתופי פעולה עם חקלאים וממקסמים את הידע של שראל אחי על מנת שנוכל לרכוש את הענבים הכי טובים  ואיכותיים בשוק הישראלי.

 

 

איך השפיעה מגפת הקורונה על שוק היין בישראל?

"לעולם לא אשכח, בתחילת פברואר 2020 עשיתי השקה  גדולה,  רבת משתתפים ומוצלחת לקולקציית היין החדשה של יקב מוניץ בביתי, ולאחר יומיים של מכירות שיא נכנסנו לסגר הראשון , הבנתי שאני צריך לפעול מהר ולהתאים את העסק למצב. תוך שבוע וחצי הקמתי מערך משלוחים . החברים שלי החלו להזמין בקבוקים  חלקם כאלו שמעולם לא היה להם עניין ביין. רובם ישבו בבתים אכלו המון והחלו לצרוך יין, לדעתי לא כל היקבים יוכלו לשרוד את המגפה, היא פגעה כלכלית בהמון יקבים שמכרו באופן בלעדי למסעדות ולאירועים. גם אנחנו ביטלנו המון אירועי יין ובשר  שהתמחינו בהם. עם זאת הצריכה הביתית של יין בהחלט עלתה בצורה משמעותית כך שאין ספק שהשוק משתנה מול עינינו.

 

 

 

מה  הכי מרגש אותך בתהליך  בניבול והייצור ?

" הדינמיקה ביני לבין אחי , יש בנינו המון  וויכוחים אך יחד עם זאת אנו משפחה ושותפים עסקיים, כל אחד רואה את הדרך שלו ובסוף דרכנו נפגשות"

למרות  שאני בא מעולם ההייטק מצאתי את עצמי כמה וכמה פעמים בוצר ענבים תכלס בידיים– זה חיבור אמיתי ומשמעותי לקרקע .

 תוך שלוש שנים מאז הקמת היקב, מרגש לראות את הבקבוקים עם השם של מותג היין  שהוא גם שם המשפחה שלנו מתנוסס על בקבוק יין שאני ואחי ייצרנו בעצמינו.